Dieta vs. Zdravá strava – kde je rozdíl?


Taky to znáte? Nabídnete kousek koláče a z druhé strany slyšíte:" Jsem na dietě. Nemůžu" Kde je rozdíl mezi dietou a zdravou stravou?

Pojďme si vysvětlit jednotlivé termíny.

Co je to dieta?
Dieta je z řeckého DIAITA a v překladu znamená podávání tekutin a jídla za nějakým konkrétním a specifickým cílem. Dieta je tak často součástí léčby nějakého onemocnění. Pokud například podstoupíte operaci žlučníku, dostanete v nemocnici dietu 4S neboli bez tuku / výrazně nižším množstvím tuku na den. Diety často nejsou chuťově žádný labůžo, ale ve své podstatě to ani není jejich cílem. Jsou užívány po omezeně krátkou dobu s cílem podpořit léčbu. Po zahojení lze opět přejít na běžnou stravu. A nyní si přečtěte ještě jednou ten tučný text o řádek výše prosím (dieta = omezeně krátká doba působení). Co to znamená? Že bychom neměli dietou omezený jídelníček držet dlouhodobě, protože v takovém případě se připravujeme o konkrétní pro nás důležité prvky, mohou to být makroživiny (sacharidy, bílkoviny, tuky, mohou nám ale chybět i minerály a vitamíny). Z tohoto důvodu není vhodné držet žádnou dietu dlouhodobě, pokud si to zdravotní stav nežádá.

Na druhou stranu k této léčebně podpůrné metodě ale známe ještě jiný typ diet. Např. tukožroutkou dietu, grepovou dietu, mlékovou dietu, ananasovou dietu a mohla bych pokračovat. Co mají společného a co podobného s prvním typem diety? Že postrádají určité složky výživy a nejsou vhodné pro dlouhodobou změnu návyků. Vlastně víte co? Ty výše vypsané typy nejsou vhodné vůbec k ničemu!!. Zapomeňte na ně prosím.

A co je to teda ta zdravá strava?
Mnoho lidí ji přirovnává opět k chybně chápané dietě. Že budou muset jíst jenom saláty nedej bože kořínky, aby mohli např. zhubnout. Vidí jen restrikci, odpírání, stres, hodiny trávené v kuchyni. Děsí je myšlenka, že už si nikdy nebudou moct dát čokoládu nebo zmrzlinu nebo pizzu. A víte co? Můžou a vy můžete také, a přesto můžete jíst zdravě. Jak je to možné? Protože je to všechno o rovnováze. Nemusím vás jistě poučovat o tom, že slazené nápoje, alkohol, sladkosti, fast food apod. do jídelníčku patří jen v malém množství a výjimečně. Přesto je dobré si uvědomit, že nejsme roboti. Jsme lidé a kromě paliva v podobě kvalitních živin, které pocházejí z kvalitní stravy, potřebujeme také trochu příjemných pocitů a emocí. A také další lidi kolem sebe, jíst v kolektivu a jídlo si tak prostřednictvím přátel a rodiny užít a vychutnat. Zdravá strava v sobě zahrnuje prvky kvalitních vstupních surovin - můžeme se bavit o mase, zelenině, ovoci, ořeších, obilovinách, mléčných produktech, nebo vejcích z domácího chovu. Jedná se o suroviny, které dodají potřebnou energii a živiny. No a vedle nich v menší míře patří i pochutiny jakým může být třeba narozeninový dort nebo sklenička červeného vína k večeři. Na druhou stranu, musím připomenout, že v jídelníčku mnoha lidí se nalezne více jak polovina pochutin a jen minimum kvalitních surovin. Pokud v tu chvíli chce dotyčný změnit stravovací návyky, musí o jídle začít víc přemýšlet a navíc s uvědoměním si, že to bude běh na dlouhou trať. Zpravidla na celý život. Pokud se však změna nastaví dobře, vyvaruje se pocitům frustrace a případného jojo efektu a pocitu marnosti. Ono totiž na rozdíl od diety, která je určena pro krátký časový úsek, jíst zdravě znamená, že vám to přejde do krve. Kvalitní potraviny se stanou vaší každodenní součástí. Namísto toho, abyste se odbyli na večeři chlebem s máslem, uvaříte si perfektní večeři klidně i za 20 min, nabušenou bílkovinami, kvalitní přílohou, zeleninou a paradoxně třeba i sklenkou dobrého vína (mluvím o sklence, ne o lahvi!!). Vyváženost a selský rozum. To je to kouzlo, jak se zdravě stravovat po celý svůj život.

A teď vám ještě trochu zamotám hlavu.

Zdravá strava nerovná se automaticky dietní. Pozor na to. Můžete jíst zdravě a kvalitně a můžete na této stravě klidně i přibrat. Jak je to možné? Kalorie!! Pozor na ně, na potvory. Tak třeba takové avokádo. Ztělesnění zdravých tuků, v dnešní době ,,must have" v jídelníčku. Nicméně víte, že když jej sníte celé, což odpovídá cca 200 g, spořádáte tak okolo 26g tuku? A že stejné množství tuku má i 90 g čokolády Milka (téměř celé tabulka)? Jedno je považováno za super potravinu, druhé za sladkého neřáda a přitom množstvím tuku je to stejné. Samozřejmě ne druhem tuku, ale to by bylo na delší debatu. Chci vám tím jen říct, že pokud budeme v jídle nestřídmí, tak i na zdravém jídelníčku si můžeme minimálně váhou zadělat na malér.

Co si z toho všeho vzít?
Alespoň v 80% si vybírejte k jídlu kvalitní suroviny, které dodají základní živiny. Co to jsou základní živiny, se můžete dočíst v článku zde.
Občas si dopřejte i to co máte rád
Důležitá je konzistentnost, tzn. dělat vše v dlouhodobém měřítku, opakovat jednotlivé kroky stále dokola. Ne záchvatovitě udělat jednu věc tady a teď a myslet si, že to pomůže.
A pokud chcete navíc ještě třeba hubnout, tak myslet na kalorický deficit (příjem / výdej)
No, a jestli se chcete někam posunout, zlepšit si zdraví, zhubnout nebo se zkrátka jen cítit líp a víte, že by se vám mohla hodit pomoc, není nic snazšího než se mi ozvat. Ráda vás cestou zdravého stravování provedu bez pocitu utrpení a věčného omezování. Více informací naleznete zde.

 

S láskou vaše Lucie.