Intuitivní stravování


Všimli jste si někdy paradoxu, že ačkoliv Francouzky pijí víno, jedí tučné sýry a celkově si tak nějak užívají život...tak jsou stále štíhlé a vitální? Samozřejmě ne všechny, ale je to takový obecný pohled na francouzskou kulturu. Já jsem tím fascinována snad celý život a myslím, že už vím, jak to dělají :)

Víte, výživou se zabývám už opravdu dlouho a nemohla jsem si mezi svými klienty, ale také u sebe i kamarádek a známých nevšimnout jedné nepříjemné věci. Čím více se zaměřujeme na diety a snažíme se mít náš jídelníček pod kontrolou, tím zpravidla horší následky v podobě jojo efektu, to na nás má. Intuitivní stravování nabízí příjemnou změnu, jak se vymanit z područí ďábelských diet a uzdravit tak svůj vztah s jídlem, který máme často velmi pokřivený díky neustálému tlaku na štíhlost a všude se o slovo hlásící diety.

Předem říkám narovinu, že intuitivní stravování Vám nezaručí, že s ním zhubnete. Možná ano, možná ne a možná malinko přiberete. Je to o rovnováze a poslouchání instinktu vlastního těla, které bohužel v dnešní moderní době je od naší mysli na hony vzdálené. Následkem toho, se snažíme řídit pokyny někoho zvenčí, počítáme kalorie, neustále hlídáme sacharidy, tuky i bílkoviny a přitom zcela opomíjíme vlastní a přirozené potřeby našeho těla. Aby nedošlo k mýlce, rozhodně nechci říct, že počítat kalorie a živiny a držet se nějakého režimu je špatně. Samozřejmě, že jsou chvíle a osobní příběhy, kdy je to potřeba - ve fitness se bez toho závodníci moc neobejdou. Ale já teď mluvím především k obyčejným lidem a také k Vám chronickým dietářům, kteří zkusili už všechno a stále nemají výsledky.

Zároveň bych ráda podotkla, že stravovat se intuitivně neznamená, že budu jíst, co chci a v jakémkoliv množství chci, aniž bych myslela na důsledky svých činů. Intuitivní stravování Vám má pomoci najít opět cestu ke svému tělu, vašemu žaludku i vaší hlavě. Vědomé jedení Vám dává příležitost poslouchat a vnímat signály, jako jsou hlad nebo chuť a třeba taky nudu a umět je rozeznat a pracovat s nimi. Než se s Vámi pustím do větší hloubky, ráda bych Vám zde představila 10 základních principů - pozor ne pravidel, se kterými intuitivní stravování pracuje a které je potřeba si osvojit. Myslet si, že jíst intuitivně je snadné, je velký omyl, pokud jsme celý život strávili na dietách, už jen stěží dokážete rozpoznat signály Vašeho těla správně. Je proto důležité se vědomému jedení učit. Není to snadné, ani rychlé, ale garantuji Vám, že se Vám moc uleví. Pojďme na to:

Odmítněte nadále mentalitu věčných diet
Většina lidí, kteří se snaží zhubnout nějakou dietou, zpravidla končí s jojo efektem. Důvod je jednoduchý. Žádná dieta není udržitelná po celý život. Je potřeba se zaměřit na životní styl. Většina dietních jídelníčků, i když jsou tvořeny na míru, vytvoří kolotoč: jím podle sepsaných pravidel, nerespektuju a nevnímám své tělo, po určitě době přijde extrémní chuť na něco nepovoleného, dám si jen kousek...nebo celý kus... pak přijde pocit viny a slova, že můžu začít od pondělí znovu. Pokud i přesto člověk zredukuje svou váhu, dostává se do bodu, kdy má pocit, že nyní už má svůj cíl a nemusí se tedy omezovat a zvolní. A plíživě opět přibírá. Je proto důležité odprosit se od myšlenky, že nějaká dieta je natolik zázračná, aby změnila naše návyky a stravování. Zkuste se oprostit od všech instagramových ,,vzorů" ,které dávají na odiv štíhlost, odejděte na čas ze skupin, kde se řeší hubnutí, to vše proto, abyste se přestali srovnávat s ostatními. Zaměřte se jen a pouze sami na sebe. Je to nesmírně těžký krok, protože dieta s Vámi pravděpodobně žije léta, ale je to neskutečně osvobozující, když na Vás denně nevyběhne 20 proměn a vy si pak říkáte, že to nikdy nemůžete dokázat.

Ctěte svůj hlad
Diety Vás naučí dvě základní věci. Že abyste mohli rychle zhubnout, je potřeba trpět hlady (kdo moc jí - nehubne) a zároveň naučí Vaše tělo úsporně pracovat s dodanou energií - s tím málem, které mu naservírujete. Tedy dá se do útlumu a nepracuje správně. Obojí Vám pak komplikuje cestu za vytouženou postavou. Uvědomte si, že hlad je fyziologická funkce Vašeho těla a jako taková je nesmírně důležitá. Bohužel věčné dietování dožene člověka zpravidla finálně k přejídání a začarovaný kruh se uzavírá. Proto je velice důležité, naučit se vnímat svůj hlad. Z pohledu fyziologie, tzn. to, že Vám kručí v žaludku je zcela v pořádku a je to signál, že tělo potřebuje dodat palivo. A pozor nepleťte si hlad s chutí anebo nudou J

Uzavřete s jídlem mír
Výjimku samozřejmě tvoří prokázané potravinové alergie. Jinak přestaňte dělit jídlo na dobré a špatné. Jídlo je pouze jídlo. Pokud si zafixujete myšlenku, že kousek dortu je špatný, stane se to, čeho se v tu chvíli nejvíce obáváte. Budete po ně prahnout tisíckrát více. Usmiřte se s potravinami a pokrmy, které považujete za strůjce Vašich potíží a dopřejte si je. Myslete na to, že na samém začátku po nich bude Vaše mysl toužit neuvěřitelným způsobem, protože jste si je dlouho odpírali a nyní právě povolili. Dejte tomu čas. Jakmile Vaše tělo pochopí, že mu oblíbené jídlo nebudete odpírat, zklidní se a vy po něm přestanete prahnout a pak Vám opravdu bude stačit jen jeden kousek dortu. Zní to možná jako science fiction ale dává to smysl. Potraviny pro Vás přestanou být spouštěčem přejídání a stanou se pouze potravinami.

Vyrazte do boje s jídelními pravidly
To jsou stále poučky: Nejezte po 17 hodině večer. Nejezte sacharidy na noc. Choďte běhat na lačno. Každý článek přihodí nějaké jiné omezující pravidlo, kterými je nutné se 100% řídit, abyste byli úspěšní. Zkuste na tyto pravidla zapomenout a řídit se vlastním tělem. Ne, není to jednoduché. Rozpoznat hlad od chuti bude chvíli trvat. Ale věřte svému tělu, protože jen vy sami můžete vědět co je pro Vás nejlepší.

Máte plné bříško?
Spousta lidí, kteří pravidelně dietují a pak se chtějí obrátit na intuitivní stravování, mají základní problém v tom, že neumějí říct, kdy se cítí plní. A co když se zeptám jaký je u nich rozdíl v tom, zda se cítí plní nebo příjemně plní? Mnoho lidí, kteří se řídí porcemi od svého poradce nebo trenéra, jí porce, které nejsou pro jeho tělo adekvátní. Nemají tak možnost přemýšlet nad tím, jak se jejich tělo při takové porci vlastně cítí. Umět pak říci po obědě, zda jsem plný či příjemně plný může být opravdu těžké. Je v tom rozdíl, ale ten rozdíl opět dokážete poznat jen tehdy, budete-li se jídlu vědomě věnovat. Ne u televize, ne s telefonem v ruce a ne za pochodu.

Objevte faktor spokojenosti
Ačkoliv bychom neměli propojovat jídlo moc s emocemi, je potřeba si říci, že jídlo je jeden z požitků, který nás činí spokojenými. Ale nechápejte mne špatně, nemám tím na mysli přejídání se ,,špatným" jídlem. Mám tím na mysli to, že ve chvíli, kdy se stanete zajatci diet, jídlo se pro Vás stane nepřítelem číslo jedna. Kdežto pokud se s ním podle bodu 3 usmíříte a věnujete mu pouze omezený čas a omezené myšlenky, stane se běžnou součástí Vašeho života, který s ním splyne. Pokud si vědomě jídlo uvaříte, sednete si s ním ke stolu a budete vnímat chuť, texturu, vůni a barvu Vašeho jídla, zažijete maximální vrchol spokojenosti. Nestane se to hned, je potřeba tento vjem trénovat, protože v dnešní době člověk neumí moc sedět a vnímat něco tak intenzivně, ale za výsledný požitek to stojí.

Zvládněte své emoce
Málokdo z nás přemýšlí a uvažuje na jídlem jako nad náplastí. Ale kolikrát sáhnete po čokoládě, když vás něco mrzí, nebo když Vás někdo naštve. Základem uzdravení vztahu s jídlem, je prozkoumání svým vlastních myšlenek, vrátit se v čase a sledovat jak v určitých emočních situacích reagujeme. Jídlo může být jednou z berliček, ale nemělo by se stát hlavním polštářem. Hledejte jiné cesty, jak emoce ventilovat, aniž by to vedlo k jedení a přejídání. Pak se akorát opět člověk dostane do začarovaného kruhu: spouštěč (emoce)-jídlo (náplast) - uspokojení na chvíli - pocit viny (spouštěč - emoce)

Respektujte své tělo
Možná nejtěžší část, ale přijměte své tělo. Každému z nás byla dána nějaká genetika. Ano, jídlem lze mnoho ovlivnit, ale těžko pokud máte všichni v rodině velikost XL, dostanete se vy na velikost XS. Někdo má velké boky, jiný široká stehna nebo třeba malé poprsí. Každé tělo má ale svou přirozenou váhu, na které je mu dobře a je potřeba vnímat, jaká to je a snažit se tuto váhu udržovat. A myslete i na to, že během života se bude měnit. Namísto věčných myšlenek na diety, a jak se ještě víc omezit, se zaměřte na to, jak využít všeho krásného na Vás, čím to zvýraznit a podpořit. Na tom lze velmi dobře budovat sebevědomí.

Hýbejte se a vnímejte pocit z pohybu
Zkuste zapomenout na poučky, že na hubnutí je nejlepší to a to cvičení. Že na ploché břicho musíte dělat takové cviky apod. Pokud budete vnímat pohyb pouze jako nástroj k hubnutí, nejspíš u něho moc dlouho nevydržíte. Je to opět něco, co ve vlastní hlavě držíte jako položku: Musím.

Zkuste namísto toho hledat pohyb, který by Vás opravdu bavil, a věnujte se mu. Pokud jste nikdy nesportovali a nevíte, co by Vás mohlo bavit, zkuste si třeba na každý měsíc naplánovat novou aktivitu. Vnímejte jak se při ní a po ní cítíte. Jak se mění Vaše nálada. Pohyb by měl být součástí našeho života a nikde není řečeno, že by měl být omezen pouze např. na fitness nebo běh.

Važte si svého zdraví
Nedělejte ze svého těla popelnici. Vše co tělu dáme, má na nás určitý efekt. Ať už pozitivní nebo negativní. Vybírejte si proto jídla a potraviny, které podpoří Vaše zdraví a zároveň respektujte i Vaše chutě, díky kterým si můžete dopřát to, na co máte chuť. Vše je v českém pojetí o používání selského rozumu a vždy platí heslo: Jezte s rozumem.

Díky za přečtení a přeji všem hezký den. Vaše Lucie