10 tipů jak začít se změnou pro absolutní začátečníky


Nový rok, nová předsevzetí, nové mé já. Tak by se dal asi shrnout začátek roku mnoha lidí (nevyjímaje mě). No jo, ale jak všechny ty předsevzetí pojmout a dojít až do cíle? Vzhledem k tomu, že jedno z nejčastějších předsevzetí na nový rok je, že letos už vážně zhubnu, sepsala jsem Vám 10 tipů pro absolutní začátek. Kroky, které jsou malé, nenásilné, ale o to víc důležité. Přeji Vám všem úspěšný vstup do nového roku a mnoho splněných cílů.

1)      Začněte s jednou věcí

  • Je skvělé, že se cítíte namotivovaní a odhodlaní jít do akce. Ale nechtějte po sobě všechno hned. Ve chvíli kdy se zaměříte na příliš mnoho nových návyků, vyhoříte rychleji, než byste řekli slovo dieta. Proto pokud chcete zhubnout, cítit se plni energie, zlepšit zdraví atd…rozmyslete si nejdříve jednotlivé kroky a vyberte si jednu věc, kterou se budete učit třeba první měsíc. Jen jednu. Až uvidíte, že Vám to jde, získáte větší pocit jistoty a nebudete se cítit tolik pod tlakem. Váš cíl bude o malý kousek blíž.

2)      Dejte si realistické cíle

  • Kolikrát už jste si řekli např. : „Od zítra už nikdy nebudu kouřit. Od zítra budu každý den cvičit. Zhubnu 20 kg za půl roku“…apod. K tomu, aby jste mohli pracovat na změně a dotáhnout své cíle do konce, potřebujete, aby těch cílů bylo možné skutečně dosáhnout. Pokud je Vaším cílem např. zhubnout větší množství kilogramů, myslete na to, že reálná (zdravá) hodnota snížení váhy je o cca 1,5 kg za týden – u každého se to může samozřejmě lišit, stejně tak jako v průběhu Vaší proměny. Stanovte si cíl, který bude pro Vás dlouhodobě udržitelný, takže namísto prohlášení: Budu chodit 5x týdně do fitka. Zkrátka přijměte fakt, že ze začátku tam budete chodit jen 2x týdne, než si zvyknete na nový režim, který bude zapadat do Vašeho běžného dne.

3)      Jezte opravdové jídlo

  • Nemusíte mít ze začátku dokonale zvládnutou přípravu pokrmů, perfektně nakrabičkováno a denně vařit. Ale zaměřte se na potraviny, které lze jíst celé a nezpracované nebo jen minimálně (ovoce, zelenina, ořechy, maso, vejce, obilniny, luštěniny, mléčné výrobky). To je celé. Zapomeňte na polotovary, konzervy a potraviny z pytlíku nebo jiné zázraky. Není ani nutné zpočátku počítat kalorie, jen zkrátka jezte to, co si sami uvaříte nebo co se dá jíst v syrovém stavu. 

4)      Navštivte lékaře a nechce si udělat základní vyšetření

  • Pokud Váš životní styl dlouhodobě není v pořádku a vy chcete pro své zdraví (a ano, i figuru) udělat maximum…navštivte praktického lékaře a nechce si udělat základní vyšetření – cukr, cholesterol, tlak apod. Je důležité mít k dispozici všechny dostupné informace o Vašem zdravotním stavu.

5)      Nehypnotizujte stále váhu

  • Skutečně Vám nepomůže, pokud budete denně netrpělivě stoupat na váhu a hledat úbytek kil. Jen Vás to bude stresovat, pokud uvidíte pomalé výsledky. Namísto toho se zaměřte na to, jak Vám sedí oblečení, jak se cítíte, jak spíte, jakou máte náladu. Věřte mi. Na změně se dá najít mnoho jiných pozitiv než jen číslo na váze, které nevypovídá nic o tom, zda jste zrovna shodili gram tuku nebo to byla třeba jen voda. Pokud potřebujete vidět čísla, tak mnohem víc Vám napoví obyčejný krejčovský metr a třeba i velikost oblečení.

6)      Pijte víc vody

Ano, stále dokola omílané, obyčejné a možná nudné doporučení...ale zkrátka a dobře velice důležité. Nechci Vám říkat kolik litrů máte přesně vypít – jako vše ve výživě, je to zkrátka individuální. Ale pokud víte, že zde máte mezery, že na pití zapomínáte nebo je Vaším oblíbeným nápojem cola nebo sladké minerálky….zaměřte svou pozornost na čistou vodu. Pokud Vám nechutná přidejte do ní bylinky, mražené ovoce, šťávu z citronu nebo pomeranče..ale hlavně pijte. Ono totiž ne vždy, když máte pocit, že máte hlad nebo, že jste bez energie a potřebujete čokoládu, je tomu skutečně tak. Mnohem častěji Vás mozek upozorňuje na nedostatek tekutin.

7)      Dostatek spánku

Málokdo si dnes může dopřát ten luxus, že spí doporučovaných 8-9 hodin denně. Přesto, myslete na to, že spát je zkrátka potřeba. Během spánku tělo regeneruje a bez kvalitního spánku nebude nikdy správně fungovat. I tak občejná věc, jako málo spánku nebo špatná kvalita spánku Vás mohou brzdit v progresu, protože pokud tělo nemáš čas regenerovat, nemůže zkrátka správně fungovat - není to stroj. Zkuste alespoň chodit spát a vstávat ve stejný čas a odložte večer včas Váš mobilní telefon. A hlavně zapomeňte na tlačítko SNOOZE.

8)      Změňte „musím protože“ na „CHCI protože…“

  • Změnu musí chtít hlavně Vaše hlava a to pro Vás samotné. Pokud chcete zhubnout, protože Vám někdo řekl, že z nějakého důvodu musíte nebo byste měli, pokud nejste skutečně sami přesvědčeni, že tohle opravdu chcete…nemůžete uspět. Nedělejte věci, protože si myslíte, že musíte. Dělejte jednotlivé kroky proto, že zkrátka chcete. Pozitivním přístupem ke změně a k také k sobě zvyšujete mnohonásobně Vaší šanci na úspěch. Vaše snaha zhubnout by neměla být konečným cílem. Cílem by měla být ta cesta, která Vás bude provázet celým životem.

9)      Hýbejte se každý den

Opět nemluvím o tom, že byste měli denně trávit čas v posilovně. Mluvím o přirozeném pohybu. Třeba choďte pěšky všude kde můžete, choďte ven do přírody. Vždyť pokud zrovna nemáte v plánu trénink můžete jít na výlet, i v zimě lze o víkendech chodit na túry nebo výlety, využijte čerstvého vzduchu a nejlevnějšího a nejpřirozenějšího pohybu, jako je právě chůze. Navíc zima nabízí mnoho dalších zábavných aktivit, ať už jsou to lyže, brusle nebo jen sáňkování s přáteli na místním kopci. Nebo v případě špatného počasí využijte třeba jen 30ti minutová cvičení. Na internetu je i pro začátečníky spousta možností. Pokud Vás rozčiluje angličtina nebo jí nerozumíte, mrkněte na programy od týmu #fitfabstrong. Najdete zde mnoho druhů a určitě si zde vybere každý.

10)   Neustále se vzdělávejte a hledejte nové možnosti

  • Ve výžiě není nic 100% a vše je hodně individuální. To, co na Vás fungovalo před půlrokem už teď účinkovat nemusí. Proto stále hledejte nové informace, nové recepty, nové impulsy. Nestůjte na místě. Vždy si ale pečlivě vybírejte zdroje ze kterých čerpáte. Určitě se nemusíte bát využít třeba informace od kluků z webu #Institutmodernívýživy nebo třeba holek z #NeHladu. Jsou to kvalitní výživáři, od kterých se můžete mnoho naučit. Největší zkušenost však získáte vlastní praxí. Zkoušejte a hledejte, co je pro Vás konkrétně ten nejlepší koncept, který Vás nebude omezovat, bude Vás bavit a přejde Vám plynule do krve tak, že už nikdy nebudete muset držet žádnou směšnou dietu, kterých je na internetu milion.

Nebojte se dělat chyby. je to lidské a je to potřeba. Bez nich byste se neposouvali dál. Využívejte je ve svůj prospěch, poučte se z nich, ale nehledejte v nich tragédii a hlavně kvuli nim nepřestávejte se svým úsilím. Vytrvalost je klíčem k úspěchu.

Díky za přečtení a užívejte si každý nový den roku 2020. Vaše Lucie.