WHOLE30 - První týden


30 dní bez obilovin, přidaného cukru, luštěnin a mléčných výrobků. 30 dní pouze ovoce, zelenina, ořechy, maso a vejce...Šílenství?

Program Whole30 myslím není nutno nijak představovat, přesto pro ty, kteří nevědí o co se jedná stručně vysvětlím. Má jít o tzv. nutriční restart. Během 30 dní je potřeba ze svého jídelníčku vyřadit mléčné výrobky, všechny obiloviny, luštěniny, přidaný cukr a základ jídelníčku tvoří jen maso, vejce, ořechy a oleje, zelenina a ovoce. Toť vše. Kompletní seznam potravin naleznete zde. Zároveň platí zásada, že jíst by se během programu mělo 3x denně. Jednotlivé fáze programu jsou za a) naprosté vyřazení nevhodných potravin a za b) opětovné zařazení potravin o kterých máme pocit, že se bez nich neobejdeme. Důležité je, během zařazování, sledovat projevy těla a dle reakcí tak rozpoznat potraviny, které nám nedělají dobře. Program Vám má nabídnout možnost zbavit se Vašeho ,,cukrového démona" tzn. na konci programu by člověk neměl mít chutě na sladké a zároveň by se měl organismus vrátit do hormonální rovnováhy a především se zbavit nevhodných stravovacích návyků. Může něco takového dokázat 30 dní takto striktního stravování? Může dojít k tak výrazným změnám? A jak je možné, že tolik lidí na světě následuje tento program? 

Proč jsem se rozhodla podstoupit něco tak striktního jako je program Whole30? Především ze zvědavosti. Knihu Jídlo na prvním místě mám doma již přes rok a dokonce 2x přečtenou. Poprvé jsem měla v plánu držet program již loňský leden, ale nakonec z mého plánu sešlo (zřejmě nebyla ta správná doba). A tak nakonec nyní v únoru, poté co jsem znovu přelouskala knihu Jídlo na prvním místě, se pouštím i já do této výzvy a Vám nabízím náhled do mého prvního týdne.

Čtvrtek 1.2.2018

Snídaně: 2 vejce, ledový salát, 3 cherry rajčata, ½ avokáda, hrst směsi oříšků, 2 jahody, ½ lžičky ghi (původně to bylo bez avokáda, ale při příchodu do práce jsem měla pocit, že budu mít brzy hlad, tak jsem ještě snědla ½ avokáda. 

Oběd: Uzené maso se slaninou, salát – brokolice, listí, květák, ½ avokáda, červená cibule, hroznové víno, směs dýnových a slunečnicových semínek, ctronová šťáva, olivový olej , pečený bat

Večeře: Pečené kachní prso, zelené fazolky, 1 pomeranč + mix listového salátu

* Poznámka k prvnímu dni - První nepříjemná věc hned z rána byla, že mě bolel žaludek. Pravděpodobně ze změny snídaně... přeci jen do tohoto dne jsem snídala ovesnou kaši s ovocem nebo musli s jogurtem. Vajíčka v 6:30 ráno a ještě se syrovou zeleninou bych si běžně tak brzy rozhodně nedala. Odpoledne mne navíc přepadla chuť na něco sladkého, jelikož jsem zvyklá mít odpoledne kousek sladkého pečivo ke svačině. Pocit únavy byl stejný jako když jím ve svém normálním režimu. Přidala se i bolest hlavy, ale ta později odezněla s hrnkem kávy. A teď ta druhá věc...mám ráda kávu s mlékem. Kávu piji cca od 13 let, nejprve s mlékem a cukrem, na vysoké pak už jen s mlékem. Ale jak to vyřešit, když nyní mléko nesmím? Zkusila jsem přidat kokosové mléko - brrr, to je fakt odporná kombinace, takže nakonec s radostí přijímám variantu pít kávu černou. Každopádně, hlady jsem neumřela, chutě na sladké (až na tu chvilkovou po obědě) se pak již neobjevily, takže den dopadl dobře.

Pátek 2.2.2018

Snídaně: Dvě volská oka ve směsi cukety a pórku, zeleninová obloha – salát, paprika, rajčata, 2 jahody plus semínka.

Oběd: K obědu jsem využila vetšího množství ze včerejšího dne a tak byl opět salát z brokolice,, květáku, červené cibule, směsi salátu, a semínek a hrozna + 300 g uzeného masa.                             

Večeře: Pečené kachní prso, 1 vejce, zelené fazolky, trocha brambor s ghi + 1 kolečko ananasu a salát.

* Dnes jsem se vzbudila v 5 ráno - to se mi již dlouho nestalo ale hlavně jsem neměla pocit, že jsem unavená, jen co otevřu oči. Během dne jsem neměla pocit hladu ani jsem nešilhala po ničem sladkém. Zároveň i energie byla vcelku stabilní. Žádná bolest hlavy, únava a nálada také dobrá.

Sobota 3.2.2018

Snídaně: 2 vejce na omeletu s porkem, rajčetem a salátkem + ½ avokáda, orestovaná bramborová kaše, 2 jahody a ananas.

Oběd: Pečené kachní prso se salátem + káva s mandlovým mlékem

Svačina: Pomeranč + kokos

Večeře: Grilovaná kuřecí křídla, batáty a salát

* Tento den pro mne byla nejvýživnější večeře, celý den byl v poklusu a já byla hladová - málo tuků, to je věc, kterou již bezpečně poznám, pokud dám do jídla málo zdravých tuků (avokádo, ořechy apod., mám velmi brzo hlad). Každopádně tento den bych snědla cokoliv, co by nějakým způsobem utišilo můj hlad, ale nakonec jsem se i tak udržela na uzdě a nevyžrala první pekařství, na které jsem narazila a kde na mne koukaly koblihy.

Neděle 4.2.2018

Snídaně: Vaječná omeleta se zeleninou a ořechy

Oběd: kuřecí křídla s pečenými brambory + pomeranč a zeleninová obloha

Večeře: 3 domácí klobásky, salát se semínky a 1 vejce + kaki

* V neděli jsem přišla k překvapivému zjištění...hlad jsem celý den neměla, ale všimla jsem si, že jak jsem doma a nemám co dělat přemýšlím co bych snědla – ne z hladu, ani ne tak kvůli chuti, ale zkrátka jen z nudy a tomu se těžko odolává. Člověk prostě šmejdí a hledá, co by se dalo asi tak sníst...nesnědla jsem nic, co by narušilo můj program, vystačila jsem si s černou kávou, ale byla to otázka skutečně silné vůle.

Pondělí 5.2.2018

Snídaně: Omeleta se zeleninou a ořechy

Oběd – Salát z baby špenátu, papriky semínek, oliv olej a ½ avokáda + stehno grilovaného kuřete a 1 jablko 

Odpolední svačina: 2 vejce natvrdo, mrkev, kokos a černá káva

Večeře: Mexická směs s květákovou rýží podle Paleosnadno.cz

* Tento den byl pro mě zatím asi nejnáročnější. Již od rána mě bolela ukrutně hlava a bolest přestala až večer. Teoreticky by se to dalo přisuzovat tzv. cukrové chřipce, ale také by t mohl být nedostatek tekutin, málo spánku nebo jakýkoliv jiný důvod. Každopádně den jsem přežila a to i bez tabletky na bolest, nepřepadaly mě chutě na sladké ani nic podobného. Svačinu jsem musela zařadit jelikož oběd byl malý a já měla hlad.

Úterý 6.2.2018

Snídaně: 2 vějce na tvrdo, 4 plátky sušené šunky, salát, paprika a pomeranč s kokosem.

Oběd: Kuřecí prso s fazolkami na kari s květákovou rýží.

Večeře: Masová směs s chilli a květákovou rýží, doplněna špenátem a ananasem.

* Dnešek proběhl v naprostém poklidu, žádný výkyv energie, žádná chuť na sladké (to je věc, která mne celých 6 dní překvapuje - já která nedokázala být aspoň bez kousku čokolády každý den, jsem nyní úplně ,,čistá"). 

Středa 7.2.2018

Snídaně: Omeleta s cuketou, porkem, rajčaty, semínky a domácí slaninou

Oběd: 2  vejce na tvrdo + paprika, rajče + černá káva

Večeře: Kuřecí pečená křidýlka + pečené brambory a špenát, rajčata + ananas

* Co je na dnešním dnu špatně? Věřte, že tento den se mi vážně nepovedl. Den předtím jsem byla líná připravit si pořádné jídlo na oběd (chyba, velká chyba), takže jsem měla v plánu udělat si rychlo salát s tuňákem. Jenže jsem na něj neměla absolutně žádnou chuť. (To jsem věděla už v těch 6 ráno, kdy jsem si jídlo balila s sebou do práce. Nakonec jsem obědvala (pokud se to tak dá nazvat) až ve čtyři odpoledne a skončila u vajíček. Žádná sláva ale aspoň jsem pak neměla hlad.

Celkové zhodnocení prvního týdne:

Po první týdnu jsem mile překvapena, že skutečně zatím nemám žádné chutě na sladké (ale ony přijdou, jednou určitě). Další překvapivá věc je, že nemám neustále hlad. Sice ovesnou kaši miluji a trochu ji postrádám na snídaních, ale nadruhou stranu musím uznat, že aktuální snídaně mě udrží se stabilní energií a bez hladu po více než 4 - 6 hodin a ti kdož mě dobře znají, vědí, že jinak jsem hladová tak do 2 hodin po jídle.

Je něco co mi skutečně v jídelníčku chybí? Ani moc ne. Pečivo, o kterém jsem si myslela, že bez něj nepřežiji mi nechybí, pokud zrovna neprocházím v obchodě oddělením pečiva. Tam přiznávám, že je to pro mě jak peklo na zemi a že bych si klidně koupila suché obyčejné rohlíky a s velkým potěšením je spořádala. Ale to je věc nad kterou nesmím přemýšlet. Zjistila jsem, že pokud člověk moc přemýšlí nad tím, co mu chybí, tak zjistí, že mu NĚCO chybí. Pokud se touto otázkou nezabývá, je vcelku spokojen. Jo a pokud by se někdo ptal, proč tak často snídám vaječnou omeletu a jestli mi už nleze i ušima...trochu leze, ale je to ideální jídlo na to, abyh si během její přípravy stihla umýt vlasy a ještě je vyfenovat. :)

 Každopádně první týden hodnotím celkově jako kladný. Uvidíme co přinesou následnující dny.